Denne saken her er laget rundt følgende fagområder i rammeplanen:
Et nytt digitalt familiemedlem har kommet til barnegruppa på Andungen Barnehage. Det er den lille roboten Kubo.
Rask populær Vi har bare hatt den i 2 dager, men den har allerede rukket å bli en populær robot på avdelingen. Å bruke det digitale sammen med det « gode gamle « i barnehagen er noe jeg syntes er svært viktig. Barna skal kunne ha et valg. Som på bildet under har barna lagd en tunell med magnetklosser.
Programmering av KUBO
Det er flere måter å bruke Kubo på, men vi har valgt den enkleste måte å programmere på. Det er å lage en løype med pilene. Når ruta er laget ferdig, er det bare å sette Kubo på en av pilen, så vil den kjører den avsted. Til barnas store glede.
Øvelse gjør mester Det er selvsagt ikke bare å sette sammen pilene i riktig rekkefølge og vips så kjører roboten. For barna er det ikke så enkelt å finne ut av det.
Men sammen lære vi roboten å kjenne og dermed blir vi sammen gode til å programmere Kubo. Her kan vi kjapt feilsøke og finne ut hva vi har gjort feil. Det er bare å sette Kubo på pilene og se hvor den kjører feil.
Jeg måtte øve meg litt hjemme, før jeg skjønte at det var så genialt enkelt. Anbefales.
Sammen blir vi gode
Som jeg skrev lengre opp så må det øves på å legge pilene i riktig rekkefølge. Men det er jo gøy å se hvor fort barna lærer nye ting. I løpet av to dager under frilek, er det mange barn som har blitt super gode på å legge pilene riktig vei. Selv med svinger.
Scanner pilene
Under Kubo er det en scanner, det er derfor den kun trenger å bli satt på pilene for å kjøre. Dette syntes også barna var gøy å se på. Det kommer et lys under, når pilene blir scannet.
Gøy
Jeg ser for meg mye gøy lek fremover med denne roboten på 2 hjul. Som jeg skrev tidligere, er det flere måter å programmere Kubo på, men det er litt vanskelig for barnegruppa mi... Er det det? Vi for bare øve sammen...
Jeg avslutter blogginnlegget med en filmsnutt fra den første dagen med Kubo. Jeg satt sammen med 4 barn i alderen 3 til 4 år og utforsket Kubo. Vi jobbet i nesten 1 time med programmering og for å bygge en tunell med magnetklosser.
Sitat jente fire år på avdelingen :
Å, så skjønn og dette er gøy🤩
Comentarios