top of page
  • Forfatterens bildeKjell Gunnar Ytre-Eide

Bee-Bot spill med sosial kompetanse

Oppdatert: 27. okt. 2022

Det har blitt en del ulike prosjekter med Bee-Bot & co de siste årene. Det nye allsidige bordet som brukes til roboter og bursdagsbarn har fått en ny by. Navnet er Bamsebyen, et navn et barn mente den skulle hete.

Sosial kompetanse

På min avdeling bruker vi opplegget til Salaby: Grønne tanker, glade barn. Et fantastisk program der vi kan snakke hvordan vi har det.


Det er her jeg fikk min ide til å lage spillet "Bamsebyen". I dette spillet kan vi snakke om gode tanker og tanker som skaper vansker, det kalles rødtanker. Matematikk og sosial kompetanse på et og samme bord.


Spillet

Det første man gjør er å kaste terningen. Her må barna telle prikkene på terningen eller lese av tall.

Det antallet viser, må de trykke inn på Bee-Bot. Da vil programmeringsdyret stoppe på enten rød eller grønn rute.


Enkelt fortalt:

Rød farge er tanker som skaper vansker. Grønn farge er tanker som skaper glede, trivsel og trygghet.

Så om Bee-Bot stopper på rød farge, må den røde terningen kastes. Da vil det dukke opp ulike ansiktsutrykk: ( Noen går vel i hverandre, i tillegg så har mulig barna andre svar)


  • Sint /sur

  • Redd

  • Bekymret

  • Lei seg

  • Usikker

  • Fortvilet


Vi snakker om de ulike ansiktene og jeg spør om de ønsker fortelle en gang de følte det som de ser på terningen. Som regel har de noe på hjertet. Lengre nede kan du se hvor vi skriver dette.

Barnet tar med seg den røde terningen med ansiktutrykket og ser om man kan finne samme bilde på kortsiden av bordet.

Derretter tar de med seg bildet opp til bamsebyen og henger det på i dette tilfelle, en rød bamse.

Når de røde og grønne bamsene har fått på seg et ansiktsutrykk er spillet ferdig.

Selvfølgelig finnes det en grønn terning for grønne tanker.


  • Glad

  • Leke

  • Trøste

  • Sprudlende

  • Gi klem

  • Slappe av med venner


(Kanskje har barna andre meninger om hvordan de oppfatter ansiktene)

Så i dette spillet kan man snakke om følelser og samtidig programmere. Gøy med matematikk.

Snakke bobla

Har barna noe på hjertet, om noe som er godt eller vondt, kan vi skrive det inn i boblene på veggen. Arkene er laminert, så når spillet er over visker vi dette bort. Bildet er fra Salaby sitt program, som vi har kjøpt til barnehagen.


Her er en liten filmsnutt fra spillet.


bottom of page